خرید از بانه

خرید تلویزیون و انواع لوازم خانگی از بانه
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۸:۱۶ ب.ظ

دمای مناسب یخچال چقدر است؟

یخچال‌ها از زمان اختراع‌شان به نام «جعبه یخ»، راه زیادی را طی کرده‌اند. چیزی که بین همه‌ یخچال‌های مدرن مشترک است این است که غذاها را با دور نگه داشتن از «حاشیه‌ی خطر»، تر و تازه نگه می‌دارند. حاشیه‌ی خطر بازه‌ای از دماست که در آن باکتری‌ها می‌توانند به سرعت تکثیر شوند. طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این بازه از 4.5 تا 60 درجه‌ی سانتیگراد را شامل می‌شود.

برای اینکه غذایتان را به اندازه‌ی کافی سرد نگه دارید، لازم است میزان سرمای یخچال و فریزرتان را بدانید و نیز مطمئن شوید دمایی که نشان می‌دهند، واقعی است. در ادامه، یاد می‌گیرید چگونه یخچال و فریزرتان را به خوبی خنک نگه دارید و طوری آن را تنظیم کنید که بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد.

دمای مناسب یک یخچال چقدر است؟

دمای ایده‌آل یخچال بین 1.66 تا 3.3 درجه سانتیگراد است. این دما از یخ‌زدن غذا و ایجاد بلورهای یخ جلوگیری می‌کند و نیز پایین‌تر از حاشیه‌ی خطر است. وقتی دمای غذا در حاشیه‌ی خطر قرار دارد، باکتری‌ها به شکل تصاعدی رشد می‌کنند که باعث می‌شود غذاها بسیار سریع‌تر فاسد شوند. طبق نظر FDA خوردن غذای فاسد می‌تواند باعث شکم درد، مسمومیت و مشکلات جدی‌تر شود.

دمای مناسب یخچال

 

چگونه دمای یخچال را اندازه بگیریم؟

دمای اکثر یخچال‌ها به خوبی قابل تنظیم است اما بد نیست که برای حصول اطمینان از دمای واقعی، دماسنج استفاده شود. یک دماسنج خوب تا نیم درجه سانتیگراد دقت دارد و به شما کمک می‌کند مطمئن شوید یخچال‌تان بیرون از حاشیه‌ی خطر قرار دارد.

به این منظور دماسنج را در مرکز ناحیه‌ای قرار دهید که می‌خواهید دمایش را بررسی کنید. در یخچال را ببندید و چند ساعت منتظر بمانید تا دقیق‌ترین دما را کسب کنید. حال می‌توانید دمای یخچال را دوباره تنظیم کنید.

دمای فریزر نیز باید حدود -18 درجه سانتیگراد باشد.

غذا را در کدام قسمت از یخچال قرار دهیم؟

قسمت‌های مختلف یخچال دماهای متفاوتی دارند. ته و پایین یخچال، سردترین قسمت‌ها هستند، درحالی‌که قفسه‌های بالایی گرم‌ترند. قفسه‌های درون در یخچال، گرم‌ترین قسمت هستند. ببینیم چه چیزی باید در کدام قسمت قرار گیرد:

قفسه‌های بالایی: غذاهای مانده و ساندویچ‌ها را در قفسه‌های بالایی بگذارید. نه فقط بخاطر اینکه دمای این قفسه‌ها برای این گونه مواد مناسب‌تر است، بلکه دسترسی به آنها نیز ساده‌تر است.

درِ یخچال: چاشنی‌ها و افزودنی‌ها مثل سُس و ادویه‌جات را درون درِ یخچال نگه دارید. زیرا این چاشنی‌ها دارای مواد نگه‌دارنده هستند و به تغییرات دمایی حساسیت کمتری نشان می‌دهند.

محفظه کره: اگر کره را درون درِ یخچال نگه می‌دارید، از محفظه‌ی کره استفاده کنید. این جعبه‌ی کوچک دما را پایین نگه می‌دارد، حتی اگر در یخچال را به کرات باز کنید.

کشوی گوشت: بعضی از یخچال‌ها، کشوی کالباس یا گوشت دارند که خنک‌تر از بقیه‌ی یخچال طراحی شده است. اگر یخچال گزینه‌ای برای کنترل دما دارد، 2 درجه برای کالباس و صفر درجه برای انواع گوشت خام مناسب است. دماهای پایین‌تر برای کاهش سرعت انتشار باکتری‌ها درنظرگرفته شده و باعث تازه ماندن گوشت می‌شود.

قفسه‌های پایینی: اگر کشوی گوشت ندارید، بهتر است غذاهایی مانند گوشت و لبنیات را که سریع‌تر فاسد می‌شوند، در قفسه‌های پایینی بگذارید که خنک‌ترند. این مسئله همچنین در صورتی که پلاستیک گوشت شما چکه کند، از پخش شدن آلودگی جلوگیری می‌کند.

کشوی میوه و سبزی: این کشوها خنک‌تر از دیگر قسمت‌های یخچال نیستند اما کمک می‌کنند که رطوبت کنترل شود. میوه‌ها رطوبت پایین را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که سبزیجات رطوبت بالا را دوست دارند، پس دقت کنید که میوه و سبزی جدا نگهداری شوند. از سوی دیگر چون میوه‌ها اتیلن -ماده‌ی شیمیایی‌ای که به میوه‌ها کمک می‌کند زودتر برسند- تولید می‌کنند، باعث می‌شوند سبزیجات مجاور زودتر از موعد پلاسیده شوند.

نکته: حواستان باشدکه یخچال برای همه‌‌ی محصولات مناسب نیست. پیاز، سیر و سیب‌زمینی بهتر است در یک محیط خنک و تاریک نگهداری شوند. گوجه فرنگی مانند خربزه باید بیرون از یخچال نگهداری شود. هر دو در مدت زمان رسیدن، شیرین‌تر و بامزه‌تر می‌شوند.

غذا را هر چه سریع‌تر داخل یخچال بگذارید. به توصیه FDA غذا را بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق نگه ندارید و اگر دمای اتاق بیش از 32 درجه است، تنها یک ساعت. بعد از این زمان، غذا را در ظرف دربسته داخل یخچال بگذارید تا از سلامت آن مطمئن باشید.

غذاهای گرم را داخل یخچال نگذارید. به دو دلیل اجازه بدهید غذا به دمای اتاق برگردد بعد آن را داخل یخچال بگذارید: اول اینکه غذای گرم ممکن است باعث بالا رفتن دمای یخچال و خراب شدن دیگر غذاها شود. دوم اینکه غذای گرم دیرتر خنک می‌شود و این امر باعث می‌شود غذا زمان بیشتری در حاشیه‌ی خطر باقی بماند.

مواظب پارگیِ واشر یخچال باشید زیرا باعث خروج هوای سرد از یخچال می‌شود. حتی کوچک‌ترین پارگی نیز می‌تواند مانع از درست بسته شدن در یخچال شده و دمای یخچال را مختل کند.

طبق توصیه FDA: یخچال را بیش از حد از غذا انباشته نکنید. هوای سرد باید به راحتی میان غذاها بچرخد تا به خوبی آنها را خنک کند.

میله‌های پشت یخچال (کُندانسور) را تمیز نگه دارید. این میله‌ها مسئول خنک نگه داشتن چیزها هستند. این میله‌ها با آزاد کردن گرما، به خنک ماندن سردکن که مسئول مکش گرما از فضای یخچال و فریزر است، کمک می‌کنند. در طول زمان، ممکن است روی میله‌ها گرد و خاک یا مو جمع شود و روی کیفیت آزادسازی گرما در آنها اثر بگذارد.

برای تمیز کردن میله‌ها، ابتدا یخچال را از برق بکشید. سپس از یک بُرُس  برای زدودن گرد و غبار استفاده کنید. با استفاده از جاروبرقی می‌توانید محیط را تمیزتر کنید. سپس یخچال را دوباره روشن کنید. سالی دو بار تمیز کردن میله‌ها توصیه می‌شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۰
mohammad azizi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی